Road Show-skandaalista lähes vuosi - miten asiat ovat edenneet?

Viime vuoden joulukuussa ja tämän vuoden alussa käytiin julkisuudessa kiivasta keskustelua Instrun järkyttävästä Road Showsta. Mitä ERTO teki silloin ja sen jälkeen?

Olimme viime vuoden joulukuussa ja tämän vuoden tammikuussa lukuisia useita kertoja yhteydessä Instrun työntekijöihin ja johtoon niin kutsuttuun Instrun Road Showhun liittyen. Annoimme useita haastatteluja sekä lehdistölle että tv-kanaville.

Koordinoimme Instrun johdon toiminnan arvostelua liiton, liittojen (ERTO, PAM) ja Instrun luottamusmiehen kanssa. Me kaikki tuomitsimme toiminnan yksiselitteisesti ja vaadimme korjausta. ERTOn jyrkkä tuomio toimintaa kohtaan tuli esille useaan kertaan lukuisissa lehdissä, netissä, radiossa ja television uutisissa.

Tavoite oli saada myös yleisö tuomitsemaan työnantajan toiminta ja tätä kautta saada työnantaja ymmärtämään, kuinka vakavasta virheestä toiminnassa oli kyse. Julkisuudessa keskustelu Road Showsta kääntyikin nopeasti siihen, että toimitusjohtajaa vaadittiin eroamaan.

Kokoonnuimme Instrun johdon ja liiton kanssa yhteiseen kokoukseen kahdesti tammikuussa. Lisäksi kävimme tietysti lukuisia puheluita ja sähköposteja muun muassa toimitusjohtajan kanssa.

Tapaamisten jälkeen tilannetta on käsitelty talon sisällä muun muassa luottamusmiehen kanssa. Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta ainakin työnantajan puheiden mukaan he ymmärsivät erittäin hyvin, että toiminta oli asiatonta. Keskustelujen perusteella uskallamme olla varmoja, ettei vastaavaa todellakaan tule enää tapahtumaan.

Instrun sisällä asiaa on käsitelty keskustelujen yhteydessä sovitussa erillisessä henkilöstöryhmässä. Optikoita ryhmässä on edustanut luottamusmies Hannu Kuusikko.

Tällä hetkellä meillä ei ole ERTOn eikä jäsenyhdistyksemme SOAn toimesta erillistä prosessia Road Shown takia käynnissä. Jos sinulla on idea, mitä asialle voisi vielä tehdä, pyydämme ilmoittamaan siitä osoitteeseen anne.kaattari@erto.fi.  Yhteydenotto on luottamuksellinen.

Lisätietoja:

ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen juri.aaltonen@erto.fi