Hauskanpitoa 70-luvun tapaan Jäsenpäivässä

Kylläpä olivat hymyt herkässä kun Sari Jaatinen kaarsi 70-luvun Ora-lastenvaunut juhlatalo Könkkölän eteen ERTOn jäsenpäivänä elokuun toisena viikonloppuna. Reilut kolme vuosikymmentä sitten vaunuissa veteli päiväuniaan Sari, nyt ruskeissa vakosamettisissa vaunuissa pötkötteli hyväntuulinen tytär Vilma 5 kk, yllään äitinsä valkopilkullinen potkupuku.

– Ja ruskean sävyissä tottakai, tuntui Vilma virnistävän ihastelijoilleen.

– Voi miten hienot, meillä oli samanlaiset siniset. Ja meillä just tuommoiset ruskeat, nostalgisoitiin porukalla.

Eipä tiennyt Vilma olevansa 70-luvun teemapäivässä. Ympärillä kukkamekkoihin, leveälahkeisiin housuihin ja paksupohjaisiin nappaskenkiin pukeutuneet ertolaiset kuikistelivat vaunuihin Petäjäveden pikkutyttöä.

– Huippumerkkiset vaunut ja jousitusta myöten hyvässä kunnossa vieläkin, vaikka ovat olleet monella käytössä tässä välillä, Sari kehui.

Vilman äidin tavoin moni oli löytänyt asunsa kirpparilta; joku oli käväissyt asuvuokraamossa kuten Keski-Suomen aluejärjestön puheenjohtaja Reijo Partanen. Ja kuuluipa muuan 'aito' 70-luvun kasvatti lainanneen karderoobistaan vaatteita nuoremmalle kollegalleen.

Iloinen ERTO-aktiivien puheensorina hurmasi myös ajankohtaiskatsauksen pitäneen, 70-luvulla syntyneen ministeri Susanna Huovisen.

– Kuten puheenjohtajanne Juri Aaltonen liiton 45-vuotisjuhlapuheessaan Linnanmäellä totesi: erilaisuus tuntuu olevan ertolaisten voima, ministeri kehui.

Huumorikouluttaja Vesa Karvinenkin arveli olevansa oikeassa paikassa, jossa huumorintaju yhdistettynä positiiviseen elämänasenteeseen paitsi pidentää ikää myös lisää elämänlaatua.

– Arjesta sen huumorin pitäisi löytyä vaikka nykyisin työelämässä vitsit ovat vähissä. Positiivinen elämänasenne lisää elinvuosia keskimäärin kahdeksalla, tiesi Karvinen alan tutkimuksista.

– Ja jos päädyt avioon vanhemmalla iällä, kannattaa naida gerontologi: mitä vanhemmaksi elät sitä enemmän hän on kiinnostunut sinusta, opasti Karvinen maha kippurassa nauravia kuuntelijoitaan.

Jyväskyläläinen pariskunta Raili Korpi ja Tuomo Mäkynen säväyttivät asujensa lisäksi myös kulkuneuvollaan, tyylikkään harmaalla Mercedes Benz D200:lla. Tuomo hankki vm. 1966 dieselpirssin vuonna -78, ja välillä se lepäsi telakalla kunnes hän ammattiasentajan ottein päätti entisöidä mersurouvan. Auto valmistui neljä vuotta kestäneen täyspurun jälkeen vapun 2006 mobiilikulkueeseen. Ylpeä entisöijä sai urakastaan laatupalkinnon.

Ruokailujonossa ennen liikunta-aktiviteetteja ja saunaa pohdittiin mitä 70-luvulla pantiin lautaselle. Uunimakkara juustokuorrutuksella kruunasi arjen, pizzat valtasivat Suomen ja mustavalkotelevision ääressä saatettiin nautiskella Janssonin kiusausta jopa kylmänä.

Keski-Suomen aluejärjestö oli varapuheenjohtaja Hanna Pilkkeen mukaan päättänyt 70-luku teemansa heti kun sai valtakunnallisten jäsenpäivien vetovastuun vuosi sitten Oulussa.

– Hauska yhteensattuma, että aihe on ollut esillä muuallakin TV:tä myöten. Mutta silti parasta musiikkia tehtiin 80-luvulla, Hanna naurahti leveissä lahkeissaan.

Katso lisää kuvia tapahtumasta tästä >>

Teksti ja kuvat: Hannu Tuovinen