ERTOn alueväki kokoontui Tampereelle

ERTON Järjestöpäiviä vietettiin Tampereella 12.-­13.10.2013 lähes 90 hengen voimin. Järjestöpäivät on vuosittainen tapahtuma, jossa ERTOn aluejärjestöjen ja jäsenyhdistysten aktiivit kouluttautuvat, vaihtavat ideoita ja tapaavat toisiaan.

Vakuutusyhtiö Turvan liittoasiakkuuspäällikkö Jalo Koskinen esitteli Turvan palveluita ja ERTOn jäsenilleen ottamia vakuutuksia. ERTOn jäsenkortti toimii vakuutuskorttina, joten se kannattaa aina pitää mukana. Yhdessä keskusteltiin, millaista olisi hyvä yhteistyö Turvan kanssa ja mitä konkreettisia odotuksia sille on. Turvasta voi pyytää edustajan tapahtumaan tai kokoukseen kertomaan esimerkiksi ertolaisten alennuksista ja palveluista.

ERTOn puheenjohtaja Juri Aaltonen kertoi työmarkkinatilanteesta ja meneillään olevista tes-neuvotteluista. ERTO on neuvottelemassa useimmilla sopimusaloillaan keskitetyn Työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisista palkankorotuksista ja muista työehdoista. Keskitetyn sopimuksen voimaantulo ratkeaa 25.10. Aaltonen valotti myös tarpeita eläkeuudistukselle, ERTOn työttömyyslukuja sekä liiton jäsenmaksun muodostumisen perusteita.

Toimialapäällikkö Pia Saunavaara kertoi ERTOn vuoden 2014 toimintasuunnitelmista, ajatuksista ja virityksistä. Tulossa on mm. ammatillista koulutusta, lakimieskiertue ja Kesäpäivät Naantalissa. Aluejärjestöjen osalta on tärkeintä, että toiminta muodostuu alueen näköiseksi. Alueiden väki päättää itse, millaisia tapahtumia he järjestävät ja milloin. Alueväki onkin ollut hyvin luovaa monipuolisten tilaisuuksien järjestämisessä. Lisäksi keskusteltiin aluejärjestöjen rahoituksesta ja tukimuodoista.

Viestintäpäällikkö Kristiina Ahonen opasti ja harjoitutti osallistujia tapahtumamarkkinoinnista. Asiantuntija Kristina Dahlström kertoi työelämäkyselyn tuloksia.

STTK:n järjestöpäällikkö Juska Kivioja kertoi keskusjärjestön aluetoiminnasta ja sen mahdollisuuksista. Kivioja esitteli myös STTK:n aluestrategian pääkohtia ja keskustelutti liittoon kuulumisesta ja houkuttelevasta toiminnasta.

Iltaohjelmana Järjestöpäivien väki nautti kulttuurista Tampereen työväen teatterissa. Ohjelmistossa oli Chaplinin elämästä kertova Kulkuri-näytelmä.

Vuoden aluejärjestö palkittiin

Aluejärjestöt ovat tehneet loistavan hyvää työtä, joten ERTO otti käyttöön uuden tavan palkita ja nimetä vuoden aluejärjestön. Kriteereinä ovat mm. järjestettyjen tilaisuuksien määrä ja monipuolisuus sekä tapahtumiin osallistuneiden määrä suhteessa aluejärjestön kokoon.

Vuoden 2013 aluejärjestön kunnia meni Pohjois-Karjalan aluejärjestölle aktiivisesta ja luovasta toiminnasta, johon on osallistunut rutkasti väkeä. Länsirannikko palkittiin kunniamaininnalla monipuolisesta toiminnasta.

Pohjois-Karjalan aluejärjestöstä Mervi Koivunen, puheenjohtaja Päivi Kuosmanen ja Leena Putto.

Länsirannikon aluejärjestön puheenjohtaja Marjo Luomanen.