Turvallisin mielin matkalle ERTOn jäsenkortin kanssa

ERTOn jäsenvakuutukseen kuuluu matkustajavakuutus ulkomaanmatkoille. Liiton jäsenkortti toimii myös matkavakuutuskorttina, joten pidä se aina matkalla mukanasi.

ERTOn jäsenvakuutuksessa ovat vakuutettuina liiton jäsenet sekä eläkeläisjäsenet, jotka maksavat eläkeläisen jäsenmaksua tai palvelumaksua. Jäsenen mukana matkustavat alle 15-vuotiaat perheenjäsenet (omat lapset sekä vakuutetun kanssa samassa taloudessa asuvat lapset) ovat myös vakuutettuina.

Tutustu vakuutusehtoihin Turvan liittosivuilta >>

Vakuutettuina ovat ne yllämainitut liiton jäsenet, joilla on varsinainen asunto Suomessa ja jotka pääasiallisesti oleskelevat täällä. Tämä tarkoittaa, että jäsenellä on vakituinen osoite Suomessa ja että hän oleskelee yli puolet vuodesta Suomessa.

Voimassaolo

Vakuutus on voimassa Suomesta ulkomaille tehtävillä vapaa-ajan matkoilla enintään 45 vuorokautta matkan alkamisesta. Vakuutus ei ole voimassa kilpaurheilussa tai sen harjoittelussa, eikä ehdoissa erikseen poisrajatuissa urheilulajeissa tai harrastuksissa.

Matkatavarat on vakuutettava erikseen

Matkatavarat eivät sisälly jäsenvakuutukseen. Jos jäsenellä on Turvan laaja kotivakuutus, sisältyvät kotivakuutukseen myös matkatavaroille aiheutuvat vahingot enintään 4 500 euroon saakka.

Miten toimin, jos sairastun matkalla tai sattuu tapaturma?

Muista ottaa matkalle mukaan jäsenkorttisi, joka on myös matkavakuutuskortti. Näin hoitava laitos voi todeta, että asiakkaalla on voimassa oleva matkavakuutus ja että hoidoille löytyy maksaja. Matkavakuutuskortti ei kuitenkaan ole maksukortti, joten on hyvä varautua siihen, että kulut joutuu maksamaan ensin itse ja hakemaan korvausta myöhemmin vakuutusyhtiöstä.

SOS auttaa

SOS on pohjoismaisten vakuutusyhtiöiden omistama kansainvälinen ”hälytyskeskus”. SOS:issa on ympärivuorokautinen päivystys ja siellä tunnetaan myös ERTOn vakuutus. SOS:iin voi ottaa yhteyttä myös muissa kuin hätätapauksissa. He voivat esimerkiksi
neuvoa lähimmän luotettavan lääkäriaseman sijainnin. SOS:n numeron löydät jäsenkortin takaa.