ERTOn jäsenyys on elämäni paras diili!

STTK keräsi keväällä tarinoita jäseneksi liittymisestä. ERTOn jäsenet osallistuivat innokkaasti ja tarinoita kertyi runsaasti.

Kaikkien tarinoitaan kertoneiden kesken arvottiin kotimainen Pelago-polkupyörä. Pyörän voitti ERTOn jäsen.

Ammattiliiton jäseneksi liittymisestä on yhtä monta tarinaa kuin on jäseniäkin. Toiset haluavat apua työelämän murheissa ja toiset työsuhde- tai työttömyysturvaa. Osa haluaa tehdä vastuullisen valinnan ja olla mukana vaikuttamassa yhteiskuntaan. Monelle liiton jäsenyys on ”äidinmaidossa opittu asia” ja jotkut liittyvät joko työnantajan vuoksi tai suosituksesta.

Suosittelu tärkeää liittymisessä

STTK on teettänyt Aula Researchilla kansalaistutkimuksen, jossa lähes 2 300 suomalaiselta on kysytty näkemyksiä ammatillisesta järjestäytymisestä. Tutkimuksen perusteella ammattiliittojen jäsenet ovat tyytyväisiä jäsenyyteen ja he arvostavat erityisesti vaikeiden aikojen kuten laman, yt-neuvottelujen ja työttömyyden aikana liitolta saamaansa tukea. Myös nuoret kokevat ammattiliiton yhtä tärkeäksi asiaksi yhteiskunnassa, mutta toivovat sen kehittävän toimintatapojaan nykyaikaisemmiksi.

Kansalaistutkimus osoittaa, että järjestäytymisen perusteet ovat muuttuneet ja syitä liittoon kuulumiselle on paljon. Yhteisöllisyyden tunne ammattiliittoon kuulumisen perusteena on vuosien varrella heikentynyt ja erityisesti alle 35-vuotiaiden parissa. Sen sijaan yhä useampi alle 35-vuotias liittyy jäseneksi, kun opiskelu- tai työkaveri sitä suosittelee.

Tutkimuksen keskeiset tulokset ja niihin liittyvät graafit löytyvät osoitteesta www.sttk.fi

ERTOn jäsenet kertovat: tämän vuoksi liityin

Minulla on liiton tuki, tieto ja edut. Kaikki tämä pienellä jäsenmaksulla, elämäni paras diili!

Ammattiliittoon kuuluminen on aina ollut itsestäänselvyys. Mahdollisuus päästä vaikuttamaan ja työttömyysturva ovat tärkeimpiä seikkoja.

Olen pitkän linjan jäsen, enkä tule vaihtamaan liittoa koskaan. Olen ollut niin tyytyväinen ERTOn palveluihin, tapahtumiin ja tukisysteemiin sekä arvostan kovasti panostusta jäsenten jaksamiseen ja hyvinvointiin nykyistä Emma-akatemiaa unohtamatta. Ystäväni ja kaksi tytärtänikin halusivat ertolaisiksi :)

En todella ymmärrä, miksen liittynyt liittoon jo aiemmin – saan liitostani jopa matkustajavakuutuksen!

Tutkin ja vertailin eri ammattiliittojen soveltuvuutta itselleni ja päädyin lopulta ERTOon, koska se vaikutti taipuisimmalta tarpeisiini. Onneksi valitsin ERTOn, koska palvelu on aina ollut asiantuntevaa ja ystävällistä. Silloinkin kun jäin työttömäksi kun työpaikka myytiin alta, ERTOsta sain nopeasti vastaukset ja päätöksen - kiitokset!

Olen ollut pitkään liiton jäsen ja suosittelen mahdollisuuksien mukaan muillekin. Olen saanut tarvittaessa hyvää ja ammattitaitoista apua.

Tukea ja turvaa

Hyvän työllisyyden aikanakin tiesin, etteivät työpaikat välttämättä ole "eläke"paikkoja. Omistajapomoni oli ilmaissut, että meillä ei kuuluta liittoon, siitä tulee vain ongelmia. Mielestäni kuitenkin liitto olisi vakuutus palkkojen kehityksestä, ainakin minimissään ja korjaus inflaation mukaan tulisi "automaattisesti" kun on valmiiksi pohja neuvoteltu. Arvostin myös sitä, että jos työttömäksi jäisi, voisi rauhassa etsiä uutta työpaikkaa, eikä heti tarvitsisi esim. vuokra-asunnosta lähteä. Salaa liityin itsemaksavaksi liiton jäseneksi. En ole ikinä katunut ja olen saanut mukaan työkavereitakin. Työpaikat ovat vaihtuneet, jäsenyys on säilynyt. 47 työvuoden jälkeen olen nyt työttömänä.

Uskoni liiton voimaan on periytynyt jo 90-luvun alun lamavuosilta. Tällöin äitini irtisanottiin laittomasti, kun ei suostunut työskentelemään lakon aikana. Työnantaja tuomittiin maksamaan korvaukset laittomasta irtisanomisesta. Sen jälkeen minulle oli selvää, että työläisen takana täytyy olla vahva ammattiliitto!

Vaimo irtisanottiin laittomasti ja näin miten ammattiliiton jäsenyydestä oli hyötyä.

Seurasin vanhemman kollegan taistelua omista oikeuksistaan ja kuinka liitto auttoi. Tämän perusteella valitsin omaksi liitokseni ERTOn. Hyvin olen viihtynyt. Liitto on ollut tukena myös omissa yt-neuvotteluissa ja tarjonnut mielenkiintoisia elämyksiä ja koulutuksia kokousten yhteydessä.

Pääsin onnekseni suoraan koulun penkiltä töihin. Se tuntui lottopotilta. Kunnes iski lama ja toimistosta alettiin vähentämään väkeä todella rankalla kädellä. Sitä oli karmeaa katsoa. Onneksi vanhempi kollegani oli suositellut ERTOon liittymistä, sillä en tiedä miten olisin pärjännyt kun nakki napsahti minun kohdalleni. Pariin otteeseen tuon jälkeenkin olen joutunut turvautumaan liittoon, sen verran tuulista alallani on ollut.

Liitto tuo minulle turvallisuuden tunteen ja siitä en halua luopua. Se helposti unohtuu hyvinä aikoina, mutta siellä se aina on hyvä niin.

Jos kaikki ei sujukaan niin kuin odotin - oli kyse työpaikan säännöistä, palkasta tai ylipäätään työllistymisestä, ammattiliiton tuki taustalla voi luottaa siihen, ettei ole yksin.

Tieto siitä, että minusta pidetään huolta, jos jään työttömäksi, on erittäin huojentavaa.

Kuulun ammattiliittoon, koska se luo turvallisuutta ja auttaa ongelmatilanteissa.

Kun sain työsopimuksen käteeni, liityin oitis alaani tukevaan liittoon, koska työmarkkinat ovat epävakaat ja työsopimukseni määräaikainen.

Älä luule! Minäkö liittyisin ammattiliiton riveihin. Ei niin ei! Näin ajattelin, kun luottamusmies kertoi liitosta ja yhdistyksestä. Kukaan ystäväpiiristäni ei kuulunut mihinkään liittoon, eikä jäsenyys tuntunut mitenkään tarpeelliselta eikä mielenkiintoiselta. Aika tekee tehtävänsä. Liiton rooli alkoi hahmottua mielessäni ja häilyvä työllisyystilanne vaikuttivat siihen, että marssin luottamusmiehen luo allekirjoitetun hakemuksen kanssa. Siitä alkoi vuosikymmenien jäsenyys. Paljon olen saanut: tietoa oikeuksista ja velvollisuuksista, huvia, teatteria, kuntoremonttiviikon edulliseen hintaan, uusia tuttavia, ystäviä!

Etuja ja palveluita

Liityin ammattiliiton jäseneksi, koska kaipaan työsuhdeneuvontaa auttamaan ymmärtämään työelämän koukeroita. Halusin myös paremman työttömyysturvan ja arvostan liiton tarjoamia koulutuksia, julkaisuja, ja iloa tuovia tapahtumia.

Tällä hetkellä nautin työkavereideni, jotka myös kuuluvat samaan liittoon, kanssa liiton tarjoamista "hupieduista".

Olen kokenut lomautuksia ja muita ongelmatilanteita, joihin olen saanut apua liitolta. Liitto myös tarjoaa kivoja tapahtumia ja alennuksia sekä matkavakuutuksen, jonka voimassaoloa ei tarvitse miettiä.

Kaikissa työpaikoissa ei ole sitä "vanhaa viisasta konkaria", joka neuvoisi ja huolehtisi työkavereidenkin oikeuksista. Silloin on tärkeää, että kuuluu liittoon, josta voi saada neuvoja ja ohjeistusta.

Hain ammattiliittoa kauan, joka ajaisi minun asiaani ja josta saisin kaipaamani palvelua. Olin kuullut vain positiivista palautetta ERTOsta, joka on suhteellisen pieni, mutta sisukas liitto. Päivääkään en ole liittymistäni katunut ja palvelu pelaa.

Äiti, työkaveri tai työnantaja suositteli

Aikoinaan kun astuin työpaikan ovesta sisään, oli ensimmäisiä tehtäviä liittyä liittoon. Silloin oli häpeä olla kuulumatta liittoon. Samaan liittoon kuulun edelleen ja samalla työnantajalla. Ja mikä parasta, jäsenmaksu menee suoraan tilistä, ei tarvitse itse huolehtia.

Entisen työpaikkani toimitusjohtaja sanoi, että hän ei halua ketään pelotella eikä pakottaa, mutta oman itsenne vuoksi kannattaisi liittyä ammattiliitoon. Silloin oli näkyvissä 90-luvun laman alku ja hän halusi auttaa meitä, joita mahdollinen irtisanominen tai lomautus olisi koskenut. Onneksi en silloin kuulunut siihen joukkoon, mutta liityin kuitenkin ERTOon ja olen siitä asti ollut jäsen. Kerran olen tarvinnut kassan palveluja ja päivärahojen maksu ja haku sujui silloin tosi jouhevasti . ERTO on hyvä liitto ja olen monelle siitä maininnutkin.

Minulle oli jo pienestä pitäen ollut selvää, että johonkin liittoon on kuuluttava - yksi lapsuudenkodin oppeja tämäkin.

Ammattiliittoon kuuluminen periytyi jo äidinmaidosta, asia oli niin itsestään selvä, että ei sitä ole tarvinnut miettiä. Jäsenyys on sitten vain vaihdellut eri taloissa sen mukaan missä on ollut töissä, kuka neuvottelee sen työn tessin.

Vanhempani neuvoivat minua liittymään ammattiliittoon heti työelämän alussa. Omille lapsilleni sekä lapsenlapsilleni olen antanut saman neuvon.

Vaihdoin työpaikkaa toimialalle mikä ei noudattanut mitään tiettyä tessiä ja työkaverini suositteli liittoon liittymistä, koska ERTOn kautta sai kattavat palkkasuositukset. Tästä onkin ollut hyötyä palkkaneuvotteluissa. Liiton lakipalvelut ovat auttaneet tarvittaessa ja nopeasti.

Oman alani edustaja

Liityin ERTOon, joka on työntekijäliitto työpaikassani. ERTOsta saatu tuki on ollut korvaamatonta ja erilaiset tilaisuudet sekä sivistäviä että hauskoja.

ERTO ajaa pienten alojen työntekijöiden etuja.  ERTOn jäsenenä saan paljon etuja ja tarvittaessa apua asioiden hoitoon. Olen kuulunut ERTOon jo toistakymmentä vuotta ja olen tyytyväinen jäsen.

Tuntui luontevalta liittyä oman alan liittoon. Etukäteen tiesin lähinnä liiton tarjoamasta tiedosta, mahdollisuudesta lakiapuun ja ennen kaikkea työttömyyskassasta. Liittymisen jälkeen olen huomannut, että jäsenenä on mahdollista saada myös paljon muuta. Olo on jollain tapaa turvallisempi liitossa.

Liityin ERTOn jäseneksi, jotta saisimme oman alan työntekijät kerättyä yhteen liittoon. ERTO oli valmis tekemään kanssamme yhteistyötä alan tilanteen parantamiseksi. Niin ERTO on myös toiminut!

Ammattiliittoon päädyin mukavien etujen ja yhteisen tekemisen houkuttelemana. Ajattelin, että joskus voisi olla paikallaan myös osallistua koulutuksiin. Myös se, että omasta liitosta löytyy täsmällistä tietämystä juuri omasta alasta, vaikutti päätökseen liittymisestä.

Jäsenyys on vastuullinen valinta

Liityin jäseneksi, koska mielestäni ammattiliittoon kuuluminen on osa yhteiskuntavastuuta. Omalla työpaikallani on myös vahva järjestäytymisen kulttuuri, joten ns. vapaamatkustajuus ei ollut millään tavoin houkutteleva vaihtoehto. Lisäksi työsuhde- ja työttömyysturvaan liittyvät asiat vaikuttivat liittymispäätökseeni merkittävästi.

Ajattelen ammattiliittojen olemassaolon olevan tärkeää ihmisoikeuksien toteutumiselle koko maailmassa. Saan kehitysyhteistyöjärjestön kautta infoa eripuolilla maailmaa sattuvista ihmisoikeusloukkauksista, joita ammattiliittoihin liittyvät ihmiset joutuvat kokemaan. Ammattiliittoon kuuluminen on siis kannanotto ammattiliittojen ja ihmisoikeuksien toteutumisen puolesta. Samalla turvaan oman toimeentuloni työttömyyden sattuessa.

Arvostan sitä, mitä työtä on tehty suomalaisen työelämän eteen, lakeihin, asetuksiin, palkkoihin jne. Kun on ollut työssä myös alalla, missä ei ole työehtosopimusta, näkee monta asiaa jo aivan toisella tavalla.

Tietoa ja koulutusta

Olen tyytyväinen ERTOn jäsenyyteen ja ihmettelen sitä, miksi erityisesti nuoret eivät kuulu liittoon. Ammattiyhdistysliike on saanut paljon aikaan ja järjestäytyminen on tärkeä tänä päivänäkin. Meillä eivät lapset tee 12-tuntisia työpäiviä, mutta muualla maailmassa kylläkin. Liittoon kuuluminen ei ole turhaa eikä vanhanaikaista. ERTOon kuuluminen vahvistaa omien etujen tietämystä. Ajat eivät koskaan ole niin hyvät, että voisi jättää jäsenmaksu maksamatta.

Sain jo liittyessäni huimasti tietoa ja matka jatkuu: minut pidetään jatkuvasti ajan tasalla alastani ja tarjotaan työhöni liittyvää tietoa ja koulutusta.

Minulle oli itsestään selvää liittyä ammattiliiton jäseneksi heti työelämään päästyäni, sillä koin että niin turvaan oman selustani ja samalla olen tukemassa minulle tärkeää asiaa. Ammattiliitto on myös tietopankki vailla vertaa, minua huolestuttaa miten useat järjestäytymättömät työntekijät ovat täysin tietämättömiä omista oikeuksistaan.

Ammattiliittoon liityin heti työurani alussa. ERTOon liityin kuultuani sekä tutkittuani siihen kuuluvista eduista ja tilaisuuksista. Työsuhdekoulutuksiin osallistuin, koska halusin tietää mitkä ovat oikeuteni ja velvollisuuteni. Vuosien aikana olen osallistunut erilaisiin tapahtumiin kuten kesäpäiviin, koulutus- ym. tapahtumiin. Olen tutustunut erilaisiin paikkakuntiin ja ennen kaikkea ihmisiin, joita tuskin olisin koskaan ennen tavannut. Uutena asiana koulutukset, joista on paljon hyötyä työelämässä.

Työantajan toiminta ei miellyttänyt

Liityin liittoon, kun koin että työnantajani toiminta alkoi olla harmaan rajoilla. Lomautusten aikana sain liitolta taloudellista turvaa ja myöhemmässä vaiheessa koin tärkeäksi, että selustani oli turvattu mikäli irtisanomistilanteessa olisin tarvinnut lakiapua. Yhteiskunnallisessa keskustelussa työntekijäosapuolella pitää olla oma vankka edustuksensa neuvottelemassa työntekijöiden oikeuksista.

Olin palaamassa töihin äitiysloman jälkeen. Pomoni mainitsi ohimennen, että palkkani luonnollisesti alenisi, koska tehtävää josta jäin mammalomalle ei enää ollut. Sanoin, että katsotaan mitä liiton lakimies on tästä mieltä. Lopulta konsultaatiota ei tarvittu, palkan alennukseen ei palattu koskaan.

Minulla oli ongelmia töissä palkanmaksun suhteen, sain liitolta apua ja sain takautuvasti rahaa lopulta töistä.

Työpaikan useat yt:t alkoivat vaikuttaa siihen, että pitäisi liittyä ammattiliittoon. Työpaikalla tuli vastaan myös esimiesten suoranainen tietämättömyys vuosilomista ja muusta, joten päätin, että on hankittava turvaa vastaisen varalle.

Liitto on auttanut minua kiperissä tilanteissa. Pahin oli se kun humalainen esimies vaihdatti yön aikana ulko-oveen lukon enkä päässyt työmaalleni. Sain nopeasti apua miten toimia. Lomauttamistilanteissakin liitto on pitänyt huolen että minua ei sahata silmään.

Alkupalkkani oli alle minimirajojen. Osastopäällikkö totesi, että eivät maksa täyttä palkkaa ikäni takia (19 v), koska saattaisin lähteä talosta. Päällikkö sanoi, että on parempi maksaa parempaa palkkaa vanhemmille työntekijöille. Työkaverini ohjeisti ottamaan yhteyttä luottamusmieheen. Luottamusmies kertoi, että voi auttaa minua, jos olisin liiton jäsen. Liityin saman tien ja palkkani korjattiin välittömästi lailliseksi.

Liityin turvatakseni oikeuteni työpaikalla.