Siirry suoraan sisältöön

Adobe XD vai Figma? Mitä eroa ohjelmistoilla ja mihin ne parhaiten soveltuvat?

Mikä on Figma?

Kouluttaja Markku Hyttinen; Corellia

Käyttäjäkokemuksen, käytettävyyden sekä käyttöliittymien suunnitteluun on tarjolla useita työkaluja sekä myös työtapoja. Työkaluilla kuten Adobe XD ja Figma tuotettavien versioiden kautta voidaan todentaa käytettävyyteen, käyttäjäkokemukseen ja myös saavutettavuuteen liittyviä ongelmia sekä ratkaista niitä ennen kuin ne virallisesti toteutetaan ohjelmoimalla.

Miten nämä kaksi ohjelmistoa poikkeavat toisistaan ja kumpaa tulisi käyttää,  kun tekee käyttäjäkokemuksen, käytettävyyden sekä käyttöliittymien suunnittelua?

Mikä on Figma?

Figma on pilvipohjainen vektorigrafiikka- ja prototyyppityökalu, jota käytetään erilaisiin graafisen suunnittelun tehtäviin. Vuoden 2016 julkaisunsa jälkeen siitä on tullut suosittu vaihtoehto käyttöliittymäsuunnittelijoille, koska se toimii suoraan selaimessa. Voit käyttää projektejasi miltä tahansa tietokoneelta ja käyttöjärjestelmästä ilman, että sinun tarvitsee asentaa ohjelmistoja. Figma-projektit toimivat saumattomasti yhteiskäytössä muiden Figma-käyttäjien kanssa.

Vuonna 2022 syyskuussa Adobe osti Figman koko liiketoiminnan ja sen sovellukset itselleen.

Mikä on Adobe XD?

Adobe XD on vektoripohjainen suunnittelutyökalu erityisesti käyttäjäkokemus suunnitteluun. Se julkaistiin vuonna 2016 vektorigrafiikka, animaatio ja prototyyppi ominaisuuksilla, ohjelma sisältää suoran yhteistyömahdollisuuden Photoshop ja Illustrator -ohjelmistojen kanssa. Voit käyttää sitä työpöytäsovelluksena tietokoneellasi tai pilvisovelluksena mobiililaitteilla. Voit tehdä saumatonta yhteistyötä toisten XD:tä ja Cloud-palvelua käyttävien suunnittelijoiden kanssa.

FigmaXDtaulukko

Figma-ohjelmiston ilmaisessa versiossa projektien määrä on rajattu kolmeen projektiin. Ilmaisessa versiossa esimerkiksi omien videoiden lisääminen ja yhteiskäyttökirjastot eivät ole mahdollisia. Figmasta löytyy useampia erilaisia lisenssiversioita, joiden väliset erot selviävät parhaiten yllä linkitetyltä hintasivulta.

Yleisesti voitaisiin todeta, että Adobe XD mahdollistaa nopeammin ja helpommin graafisten työvaiheiden toteuttamisen, sekä suora Photoshop ja Illustrator -tuki mahdollistavat myös näiden ohjelmistojen hyödyntämisen visuaalisuuden toteuttamisessa.

Figma taas loistaa työryhmätyöskentelyssä, sekä pohjaa tekemisen suoraan web-pohjaisten elementtien, rakenteiden sekä fonttien käyttöön. Figmassa suunnitelma voidaan tehdä jo hyvinkin pitkälle myös teknisesti samankaltaiseksi kuin lopputulos tulee olemaan.

Miten siis tehdä valinta ohjelmistojen välillä?
Ohjelmistojen parhaat puolet listattuna voi auttaa sinua tekemään päätöksen ohjelmien välillä. Päätöksen tueksi kannattaa ehdottomasti itse kokeilla molempia ohjelmistoja, niistä on molemmista saatavilla ilmaiset versiot.

Figma

  • Jos useiden suunnittelijoiden reaaliaikainen yhteiskäyttö on erityisen tärkeää työprosessissa, Figma tarjoaa tähän selkeästi parhaat mahdollisuudet.
  • Figma on suunniteltu yhteistyötä ajatellen. Voit muokata projekteja tiiminä reaaliajassa, nähdä kuka muutti mitä ja lisätä kommentteja ja palautetta suoraan suunnitelmaan. Voit myös suoraan käydä chat- ja äänikeskusteluja Figman kautta.
  • Mahdollistaa versionhallinnan toteuttamisen suoraan Figma-projekteihin, työryhmä voi muokata vapaasti erilaisia versioita ja päättää sitten mitkä muutoksista otetaan mukaan lopulliseen versioon.
  •  Laaja jaettujen kirjastojen tuki, voit nopeasti ja helposti jakaa työryhmän jäsenille graafisia assetti- ja komponenttikirjastoja.

Adobe XD

  • Jos olet jo tutustunut Adoben ohjelmistojen käyttöliittymään muissa Creative Cloud -ohjelmistoissa on Adobe XD on nopea ottaa haltuun.
  • XD mahdollistaa projektin tallennuksen pilveen ja voit kutsua muita Cloud-käyttäjiä suunnittelemaan yhdessä reaaliajassa, sekä hyödyntämään luomiasi graafisia assetteja.
  • Voit tuoda graafisia elementtejä suoraan Photoshop- ja Illustrator -työtiedostoformaateissa mukaan toteutukseen.
  • Voit hyödyntää Lottie-animaatioita, ääniä sekä videoita vapaasti toteutuksissa.

Molemmista ohjelmistoista löytyy Prototype-tila jossa voidaan luoda interaktiivisuutta. Tämä tapahtuu molemmissa ohjelmistoissa ilman koodin kirjoittamista eli ns. Designer ystävällisesti. Molemmat ohjelmistot tarjoavat myös samanlaisen tavan jakaa valmiit prototyypit muiden henkilöiden katseltavaksi ja kommentoitavaksi.

Mikäli tarve heräsi…
Digmarit järjestävät Corellian kanssa päivän kurssin Corellian kanssa Helsingissä ma 4.12. klo 9-16 tai mahdollisuus osallistua myös etänä. Ilmoittaudu 27.11. mennessä täällä >>

Kouluttaja Markku Hyttinen on kokenut digitaalisen grafiikan ammattilainen, yrittäjä sekä kouluttaja. Hän on toiminut pelialalla yli 20 vuotta pääasiallisesti yrittäjänä. Koulutukseltaan Markku on Tietokoneanimaattori. 

Artikkeli on julkaistu Corellian blogissa 9.3.2023 >

 

Digmarit
Digmarit Digmarit ry on markkinoinnin, luovan alan ja ICT-alan ammattilaisten oma yhdistys. Digmarit on osa Toimihenkilöliitto Ertoa.

Jaa artikkeli:

Tutustu muihin artikkeleihin