Uudet palkkasuositukset luoville aloille tulleet voimaan 1.2.2021

Toimihenkilöliitto ERTO ry ja DigiMaMa ovat uudistanut palkkasuositukset luoville aloille. ERTO suosittelee, että henkilökohtaisia palkkoja korotetaan 2 %:lla 1.2.2021 lukien.

Voit käyttää palkkasuositusta työvälineenä käydessäsi työnantajan kanssa palkkaneuvottelujasi. Suosituspalkkoja nostetaan 1.2.2021 lukien 2.0 %:lla, joka vastaa työmarkkinajärjestöjen solmimien työehtosopimusten vuoden 2021 korotustasoa. Palkat perustuvat jäsenistölle tekemiimme palkkakyselyihin.

Palkkasuositukset ovat tärkeä ja hyödyllinen työväline, kun mietit esimerkiksi palkkatoivetta työhakemukseen tai neuvottelet palkastasi työpaikallasi.

Palkkasuositusten noudattaminen on kannattavaa myös yrittäjille. Se helpottaa ja tehostaa rekrytointia, lisää ennustettavuutta yrityksen kustannusrakenteeseen ja keventää yrityksen työnantajatehtävien hoitoa. Yritys tietää, millä palkkatasolla se palkkaa työntekijöitä ja miten palkankorotukset hoidetaan. Talous- ja henkilöstöhallinto systematisoituu ja tehostuu.

Lisätietoa jarmo.lahti@erto.fi