Onnistu etätyössä
Töissä

Onnistu etätyössä

Lifted Oy:n työtapavalmentaja ja toimitusjohtaja Taneli Rantala antaa viisi vinkkiä siihen, miten koronakaranteenin aikana etätyö onnistuu ja mieli pysyy virkeänä.

1. Aseta itsellesi jokaisena aamuna selkeä tavoite.

Määritä 1-5 asiaa, jotka sinun pitää saada valmiiksi työpäivän aikana, jotta olet tyytyväinen päivääsi. Tämä auttaa sinua keskittymään merkityksellisiin asioihin, rakentaa aikaansaamisen tunnetta ja tukee myös positiivista vuorokausirytmiä.

Kun olet saanut tehtävät valmiiksi, työpäiväsi on valmis. Epärealististen tavoitteiden varalta kannattaa kuitenkin määrittää työpäivän päättymisaika. Pian huomaat, että opit asettamaan motivoivia ja realistisia tavoitteita päivillesi ja työpäivän lopussa myhäilet tyytyväisenä onnistumisillesi.

2. Pidä taukoja.

Suosittelen ottamaan tietotyöstä tauon 1,5–2 tunnin välein. Tällöin aivomme pysyvät suorituskykyisinä – saamme huomattavasti enemmän aikaan ja toisaalta pidämme huolta myös omasta jaksamisestamme ja hyvinvoinnistamme. Käytännössä toimistotyöaikana kannattaa siis pitää lyhyitä taukoja (10–15 min) aamupäivän ja iltapäivän keskellä sekä pidempi n. 30–60 minuutin lounastauko keskellä päivää. Tärkeää on, että aikataulutat ne itsellesi kalenteriin jo etukäteen ja uskallat pitää niistä kiinni!

Huomioi, että kaikki tauot eivät ole samanarvoisia, vaan toiset palauttavat töistä huomattavasti toisia paremmin. Jos teet työtäsi pääasiassa koneella, pidä ehdottomasti taukosi poissa näytöiltä (mukaan lukien kännykkä ja tv). Itsenäistä työskentelyä tekeville keskustelu puolison kanssa, lapsen tai lemmikin kanssa leikkiminen tai soitto kaverille saattaa olla juuri sopiva sosiaalinen tauko yksinäiseen puurtamiseen.

Jos olet paljon paikallasi, pidä liikunnallinen tauko ja käy pienellä kävelyllä tai pidä taukojumppa. Lähtökohtaisesti jatkuvaa etätyötä tehdessä olemme liikaa paikallamme yhdessä tilassa, neljän seinän sisällä päivästä toiseen, joten ulos meneminen taukoa viettämään on paras vaihtoehto.

3. Rakenna selvä rytmi koko perheelle

Muut ihmiset kotona voivat olla haaste (ja mahdollisuus) työnteolle samaan tapaan kuin toimistolla. Toki perheenjäsenten tarpeet saattavat erota hieman työkaverien tarpeista!

Tärkeintä on, että tilanteesta keskustellaan yhdessä avoimesti ja rakentavasti. Pienempien lasten kanssa keskustelua on käytävä hieman enemmän. Yhdessä perhe pystyy muodostamaan tapoja ja sääntöjä, jotka tukevat kaikkien hyvinvointia ja tehokkuutta. Esimerkiksi selvä merkki (kuulokkeet päässä tai vastaava) siitä, milloin vanhempaa ei saa häiritä, vähentää turhia konflikteja ja keskeytyksiä. Toisaalta myös kodin tilan jakaminen työn ja/tai koulun tekemiseen voi auttaa keskittymisessä.

Yksi tärkeimmistä asioista perheellisille, kuten myös yksineläjille, on selvän vuorokausirytmin rakentaminen. Se tukee kaikkien perheenjäsenten mielekästä sujuvaa elämää.

4. Irtaannu töistä iltaisin

Lopeta työsi sillä, että toteat itsellesi, että tämä päivä oli tässä. Tehtävät X:n ja Y:n sain tehtyä, mutta tehtävä Z jäi huomiselle. Siivoa työpisteesi ja laita laatikkoon paperit, jotka muistuttavat sinua tekemättömistä töistä.

Meidän kaikkien olisi hyvä luoda rutiini, jolla irtaudumme työstä työpäivän jälkeen. Vaihda työvaatteet vapaa-ajan vaatteisiin (kyllä, ne kannattaa pitää erillään) ja mene ulos kävelylle ikään kuin kävelisit töistä kotiin. Joillakin tähän työstä irtautumisrutiiniin voi kuulua myös vaikkapa tietty musiikki, urheilu tai leikkihetki lapsen kanssa. Älä kuitenkaan jää samaan tilaan, vaan poistu kotoasi vaikka vain hetkeksi. Koti tuntuu eri paikalta kun palaat sinne työpäivän jälkeen. Mitä enemmän toistat tätä rutiinia työstä irtautuaksesi, sitä vahvemmaksi ja rentouttavammaksi se muodostuu.

Pyri myös mahdollisuuksien mukaan järjestämään itsellesi kotoa tila tai pöytä, jota käytät vain työn tekemiseen. Tee myös itsellesi sääntö, ettet tee töitä makuuhuoneessa tai sängyssä. Samalla opetat aivoillesi, että tietyt paikat kotonasi ovat tehokasta työskentelyä varten ja tietyt tilat rentoutumista varten. 

Suosittelen myös ottamaan työhön liittyvät notifikaatiot pois puhelimestasi vapaa-aikana. Monet järjestävät myös niin, että työssä käytettävä tietokone ja puhelin eivät ole samoja, joita käyttää viihdekäyttöön. Silloin nämä asiat pysyvät erillään ja maltat rentoutua kun on sen aika.

Työpäivän jälkeen tee asioita, joista todella nautit ja jotka vievät ajatuksesi pois työstä. Jos päiviisi ei kuulu muuta kuin työntekoa, elämän mielekkyys alkaa vaivihkaa vähenemään ja samalla huomaat innostuvasi työsi positiivisistakin haasteista vähemmän ja vähemmän. Lisää siis rentouttavaa ja innostavaa vastapainoa päiviisi!

5. Muista joustavuus ja ymmärtäväisyys.

Tämä tilanne on meille kaikille uusi ja monella tapaa haastava. Aina kaikki ei mene niin kuin haluamme, ja elämästämme tuleekin tarpeettoman rankkaa, jos emme jätä yhtään tilaa yllätyksille. Muista ymmärtäväisyys myös työkaveriesi ja asiakkaidesi kanssa. He voivat olla nyt erittäin haastavassa tilanteessa. Tarjotaan toisillemme olkapäätä, kyynärpään sijaan.

Muista myös, että et ole yksin. Työyhteisösi on edelleen olemassa ja tukenasi, vaikka työkaverisi eivät enää istukaan vieressäsi. Ole rohkeasti yhteydessä työkavereihisi niin työasioissa kuin myös hieman kevyemmissä teemoissa.