Seitsemän tapaa olla työmarkkinoiden hottis
Töissä

Seitsemän tapaa olla työmarkkinoiden hottis

Tee työsi aina erinomaisesti, niin saat hyvän maineen. Älä pelkästään suoriudu tehtävistäsi, vaan ylitä rima reilusti.

1.Satsaa onnellisuuteen.

Etsi ja tunnista asiat, jotka lisäävät onnellisuuttasi. Varaa niille aikaa elämässäsi. Onnellinen ihminen tekee työnsä paremmin ja onnistuu työssään.

2. Ole ratkaisu.

Työpaikoille halutaan niitä, jotka vievät asioita eteenpäin. Ole siis ratkaisu, älä ongelma. Opettele oikeanlainen asenne: ole yrittäjä siinä, mitä teet.

3. Sano kiitos.

Muista kiittää työkavereita yhteistyöstä ja esimiehiä työtehtävästä ja tuesta siinä. Kiitä saamastasi mahdollisuudesta, vaikka jäisit kakkoseksi työnhaussa. On upeaa tehdä töitä kiitollisten ihmisten kanssa.

4. Sitoudu työhösi.

Menestystarinat rakennetaan niiden kanssa, jotka pysyvät ja uskaltavat jäädä ottamaan vastuuta.

5. Kommunikoi oikein.

Kiinnitä huomiota omaan tapaasi viestiä ja korjaa sitä tietoisesti. Vaikka tarkoittaisit hyvää, mutta puhut tai kirjoitat sen epäselvästi, seuraukset voivat olla huonot. Ihmiset tulkitsevat toisiaan eri tavalla ja omasta näkövinkkelistään, joten älä luota siihen, että joku ajattelee samalla tavoin kanssasi automaattisesti. Puhu auki toiveitasi ja ajatuksiasi sekä varmista, että viesti meni perille.

6. Verkostoidu.

Huolehdi kontakteistasi, esimerkiksi entisistä kollegoistasi ja asiakkaistasi. Käy lounaalla tai kahvilla oman alasi ihmisten kanssa. Verkostoa ei voi luoda tyhjästä, vaan sitä kerätään koko elämän ajan. Verkostot näkyvät ja elävät myös somessa. Älä polta siltoja takanasi, vaan kohtele ihmisiä joka tilanteessa hyvin. Huolehdi, että sinua on helppo lähestyä.

7. Valitse oma fokus.

Hyvä tekijä tietää, mitä osaa. Älä esittäydy monitaiturina vaan brändää itsesi tietyn asian taitajaksi. Vältä kertomasta työhaastattelussa, että olet valmis tekemään mitä vaan työtä. Valitse oma juttusi ja hakeudu tekemään juuri sitä. Huolehdi, että haluat olla tietyssä asiassa parempi kuin kilpailijasi. Muokkaa fokustasi ajan tarpeiden mukaan. 

Juttu on julkaistu alun perin Toimi-lehdessä 1/2015.  Asiantuntijna jutussa: psykologi ja toimitusjohtaja Heidi Viljamaa, UP Partners