Arkiset rutiinit pelastavat työpäivän
Töissä

Arkiset rutiinit pelastavat työpäivän

Kirjoittaja: Niina Kainulainen

Rutiinit ovat keino hallita työpäivää ja omaa jaksamista. Lifted Oy:n Jukka Joutsiniemi antaa vinkit siihen, millä rutiineilla pysyt virkeänä talven pimeydessäkin.


Päätä ja aloita työpäiväsi pienellä pohdiskelulla

Laita kalenteriisi vartin mittainen aika, jolloin päätät työpäiväsi. Käy silloin läpi, mitä sait aikaan päivän aikana ja mikä päivässä oli hyvää. Tällä tavoin saat selvän kuvan päivästäsi ja tunteen onnistumisesta. Omien aikaansaannosten tarkasteleminen on tärkeää, sillä silloin riittämättömyyden tunne katoaa. Tällöin päiväsi myös päättyy johonkin selvään päätepisteeseen eikä työasioihin tarvitse palata illalla.

Samalla kun lopettelet päivääsi, tarkista huomisen aikataulu. Illalla ei kannata enää katsoa kalenteriin, sillä se haittaa rentoutumista. Aloita uusi päivä pohtimalla, mikä on päivän tärkein tehtävä ja pyri tekemään se ensimmäisenä. Siten saat päiväsi paremmin organisoitua.

Kävele ”työmatka”

Moni on huomannut nyt etätyöaikana, miten tärkeä työmatka onkaan ollut. Liikunta jää toisilta kokonaan pois, kun työmatka ei pakota kävelemään. Ongelmaan on helppo ratkaisu: kulje joka aamu työmatka, eli lähde kävelylle tai pyöräilemään. Silloin päivärytmi ja aineenvaihdunta lähtevät mukavasti liikkeelle ja ajatukset puhdistuvat. Puhelin on syytä jättää kotiin, mutta voit ottaa
vaikka puolisosi tai lapsesi mukaan. Voit myös nauttia ulkoilusta omassa rauhassa.

Talvella kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että käy kävelyllä valoisaan aikaan. Jos työsi alkaa aikaisin, keskustele työnantajasi kanssa mahdollisuudesta käydä lenkillä aamu- tai iltapäivällä.

Muista syödä hyvin

Etätyöläisillä tuppaa monipuolinen lounas unohtumaan, eikä kunnon välipalojakaan aina tule hankittua. Ruoan laatu vaikuttaa kuitenkin sekä suoliston hyvinvointiin että energiatasapainoon. Kannattaa siis suunnitella kauppareissut jo etukäteen. Tee lista ostoksista, jotka ovat terveellisiä mutta maistuvia.

Kasvisten merkitys ruokavaliossa on hyvin tärkeä. Niitä on helppo syödä aamu- tai välipalana, vaikka smoothiessa. Muista aina lisätä lounaaseenkin kasviksia. Järkevintä on ostaa sesongin mukaisia kasviksia, koska ne ovat edullisimmillaan ja niiden maku parhaimmillaan. Tuoreita kasviksia voi hyvin täydentää pakasteilla ja säilykkeillä, sillä niissä on yhtä hyvät ravintoarvot. Tärkeintä on, että valitset vaihtoehtoja, joista pidät.

Ole yhteydessä luontoon

Jos viettää kaiken aikansa lämpimässä sisällä, ei ole mukana luonnon kiertokulussa. Lähde siis ulos. Kokemus yhteydestä luontoon tukee jaksamista ja antaa energiaa. Kokeile uutta tapaa kokea Suomen talvinen luonto ja tee siitä itsellesi voimaa antava päivittäinen tai viikoittainen rutiini. Ala vaikkapa käymään avantouimassa, se antaa voimakkaan hyvän olon tunteen. Kiireisen työpäivän jälkeen avannossa pulahtaminen saa stressin katoamaan täysin. Talvinen luonto tarjoaa monta mahdollisuutta nauttia vuodenajasta.